dřevo v architektuře
Dřevo je základním stavebním prvkem už od pradávna a zachovalo si svou důležitost i do dnešní moderní doby, a to především v designu interiéru, kde již dlouhá staletí hraje prim. V poslední době se ale velmi často objevuje i v exteriéru, kde neplní funkci pouze sekundárního či terciálního prvku, ale je rovnou základním stavebním kamenem. Dřevostavby jsou nyní zkrátka v módě!
Dřevostavby získávají na oblíbenosti nejenom díky nezaměnitelnému přírodnímu vzhledu, ale také kvůli vlastnostem, které budovy z tohoto tradičního materiálu získávají, z nichž by se daly vyzdvihnout například výjimečné tepelně-izolační schopnosti. Navzdory veřejnému mínění se dřevo vyznačuje výbornou akumulaci tepla a pozitivním vlivem na vlhkost uvnitř budovy.
Jako názorný příklad konstrukce dřevostavby můžeme použít oblíbený americký systém 2x4. Za oceánem jsou dřevostavby velmi oblíbené a to nejen pro stavbu rodinných domů.
Dřevo je vyhledáváno také pro svou proměnlivost v čase. Je to materiál živý a žijící, který se působením vnějších podmínek mění a zraje s ohledem na úpravu – povrchy voskované či olejované se mění, vyhlazují a získávají patinu, také jsou případné škrábance a poškození jednoduše opravitelné.
Dřevo v současné světové architektuře
Hojně využívané je dřevo už po celá staletí a zajímavé realizace bychom nalezli po celém světě. Za všechny můžeme jmenovat Japonsko. Nachází se zde totiž například nejstarší dřevěná stavba na světě, chrámový komplex Horyuji Temple v regionu Kansai. A prolíná se silně také do prací současných architektů. Vzhledem k nedávno ukončené olympiádě v Tokiu jmenujme například Kengo Kumu, který je autorem hlavního olympijského stadionu. Kengo Kuma pracuje velmi často s cedrem v přírodní, či opalované podobě, kombinovaným například s bambusem. Pro Japan National Stadium byl cedr vytěžen ze 46 japonských prefektur a byl doplněn borovicí Ryukyu z Okinawy.
Dřevo v COSMO
Rádi se dřevem pracujeme při rekonstrukcích. Přiznané původní trámy jsme použili například při návrhu vesnického domu v jižních Čechách. Zvolili jsme koncept kontrastů – kontrast vesnice a města, starého domu a moderního zásahu a v obou dřevo výborně funguje.
Jasanové dřevo jsme použili v interiéru bytu Dvě zdi. Očistili jsme byt na nosné zdi, ze kterých jsme vytvořili nosné hmoty uvnitř bytu. Maximum úložných prostorů jsme k nim přidružili. Vznikl tak jasně čitelný koncept "dvě zdi".
Prostor nepřerušeně plyne, celý byt je otevřený bez příček. Poloha dvou zdí přitom jasně odděluje jednotlivé funkční části bytu – kuchyni, obývací pokoj a ložnici.
Dubové dřevo je také výrazným akcentem v Bytě s arkýřem.
Položení bezprahových dubových parket po celém prostoru bytu podpořilo jeho liniové propojení. Linie procházející od ložnice k obývacímu prostoru. Úložný prostor se šatnou je decentně vytyčen oblou dubovou stěnou. Stěnou, kterou musíte pohladit, když jdete kolem. Bílá a dubová. Barvy, které dominují prostoru. Pracovna schovaná v nice ložnice, kuchyňský kout ve stěně. Prvky, které nejsou vybavením bytu, ale jeho přímou součástí.